Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek
Adverteren op het witte doek blijkt een slimme zet, mits de adverteerder een boodschap uitdraagt die past bij het bioscoopgevoel. Die en meer inzichten delen GroupM, EssenceMediacom, Mindshare en Wavemaker in een onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met MeMo2 (onderdeel van Kantar). Bioscoopreclame heeft de hoogste impact ooit gemeten in het Awareness Impact-onderzoek van GroupM, dat eerder negen andere reclamevormen onder de loep nam.
Voor het nieuwste onderzoek zijn 4300 respondenten ondervraagd en is de samenwerking opgezocht met Jean Mineur Mediavision, Ad Alliance, Talpa Network, Samsung TV Plus en Rakuten Advertising.
Bioscoop
Uit het onderzoek komt naar voren dat bioscoopbezoekers reclames op het witte doek veel minder storend vinden dan advertenties op lineaire televisie of YouTube, om maar twee voorbeelden te noemen. Men is met name enthousiast over reclames die gebruikmaken van bioscoopkenmerken zoals storytelling en extra audiovisuele effecten die je alleen in een bioscoop kunt ervaren. Reclames van merken die passen bij een film scoren ook bovengemiddeld.
Lineaire tv en connected tv
De awareness impact van lineaire tv en connected tv is volgens het onderzoek iets lager dan bioscoop, maar wel hoger dan andere onderzochte kanalen. Een ander inzicht: er is geen verschil in impact tussen pre-roll en mid-roll advertenties die op het tv-scherm te zien zijn. Er zit wél verschil in de impact tussen platformen als Videoland, YouTube en Kijk. Advertenties op streamingdiensten als Videoland en video-on demand (zoals Kijk) worden beter gewaardeerd dan reclames op YouTube.
Lees het hele artikel op Adformatie.nl: Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek (adformatie.nl)