Eerlijk zijn (tegen de headhunter) duurt het langst

Het gaat begin 2024 niet helemaal lekker in de reclame, dat zal je niet zijn ontgaan. Er is dichtbij oorlog en in de verte zien we Trump aankomen. In Nederland wachten we op de vorming van een kabinet om alle problemen op te lossen die de vorige kabinetten hebben veroorzaakt. Maar of dat nieuwe kabinet stabiliteit en oplossingen zal brengen, is maar helemaal de vraag.

Onzekerheid, dus. En daar gedijt de economie helemaal niet goed op, het ondernemersklimaat is guur. En dat betekent dat de adverteerders het wat rustiger aan gaan doen. En dan volgen mijn klanten, de bureaus, als vanzelf. Met als gevolg dat ik tegenwoordig ruim op tijd thuis kom en dan ben ik tussendoor ook nog naar de sportschool geweest.

Kanarie in de kolenmijn

De headhunter is voor de economie de kanarie in de kolenmijn. Gaat het minder in de business, raken headhunters direct hun opdrachten kwijt. Het naderende onheil diende zich bij mij ook al weer vroeg aan, en in diverse gedaanten. Als ik in korte tijd door meerdere mensen van hetzelfde bureau word benaderd omdat ze in hun werk toe zijn aan ‘iets nieuws’, weet ik dat daar een ontslagronde is aangekondigd.

Als de freelancers op hetzelfde moment allemaal tot het inzicht zijn gekomen dat ze eigenlijk veel liever bij een vaste groep collega’s willen horen, en dus graag weer in vaste dienst gaan, weet ik dat er niet voldoende opdrachten voor ze zijn. Maar gek genoeg is er niemand die het benoemt! Laten we eens kijken hoe er in deze trajecten om de hete brij wordt heengedraaid.

Lees het hele artikel op Adformatie.nl: Eerlijk zijn (tegen de headhunter) duurt het langst

RECENTE ARTIKELEN

Maryjo Charbonnier, Kyndryl, jurylid CHRO-award: “HR-leider kan vitale rol spelen bij het aanpakken van polarisatie”

Lees verder

Zo werkt het meten van aandacht

Lees verder