De PR-les voor Bunq: hou het zakelijk, dat doen journalisten ook
Dat Bunq-topman Ali Niknam de heldere nederlaag bij de rechtbank Amsterdam ‘een grote overwinning’ noemde, was natuurlijk wat curieus. De rechter wees vrijwel alle verwijten van de bank aan NRC rond een artikel over ‘rekening gluren’ van de hand. De gerenommeerde onderzoeksjournalisten Merijn Rengers en Stijn Bronzwaer hadden het weliswaar spannend opgeschreven maar waren keurig binnen de juridische lijntjes gebleven, vond de rechter. Alleen het vermelden van de namen van werknemers was niet netjes, maar dat had NRC kort voor de zitting rechtgezet. De les van deze casus: ook een juridische procedure kan reputatieschade opleveren.
De ‘Bank of The Free’ noemt Bunq zichzelf trots. ‘Ons doel is om door het wegnemen van de rompslomp van geldadministratie go-getters in staat te stellen’, aldus de bank in een wat moeizame zin. De door ‘serial entrepreneur’ Niknam opgerichte ‘eerste echte gebruikersbank’ ging in 2015 open en heeft inmiddels meer dan tien miljoen gebruikers in heel Europa. Ali Niknam kreeg er in 2023 de prestigieuze onderscheiding ‘Entrepreneur of the Year’ van EY voor. ‘Vanuit zijn persoonlijke drive om sociale verandering tot stand te brengen, kenmerken de bedrijven van Ali zich door duurzaamheid en impact op het algemeen belang’, aldus de jury.
Neobank
‘We zullen altijd luisteren, eerlijk blijven en rechtvaardig zijn’, belooft Bunq op de eigen website maar juist op die punten leek het mis te gaan. In januari 2021 berichtte NRC voor het eerst dat Bunq relatief vaak werd gebruikt door oplichters die via Whatsapp en Marktplaats Bunq-klanten geld afhandig maakte. Dat gebeurt ook bij andere banken, beaamde de Consumentenbond, maar over Bunq kwamen wel erg veel klachten binnen. De bond riep de ‘neobank’ daarom op om meer werk te maken van fraudebestrijding. Niknam stond NRC uitgebreid te woord en zei zich niet in het beeld te herkennen.
Fraude
In oktober 2023 begint onderzoeksjournalist Stijn Bronzwaer zich met Bunq bezig te houden, in eerste instantie met een positief bericht hoe een poging om met een AI-kloon van Ali Niknam de bank op te lichten, werd verhinderd
Daarna komt Bronzwaer in mei 2024, dit keer samen met de NOS, opnieuw met een verhaal over bunq-klanten die het slachtoffer werden van fraude. Televisieproducent Geraldine Smink raakte meer dan een ton kwijt, vertelt zij in de krant , nadat ze in de val liep van een oplichter die zich voordeed als medewerker van Bunq.
De beveiliging bij Bunq lijkt gaten te vertonen die bij andere banken ontbreken. Bovendien was de bank veel terughoudender dan andere banken om slachtoffers van fraude te compenseren en klaagden klanten over het gebrek aan communicatie. Dit keer wilde Niknam niet aan de telefoon komen en volstond Bunq met een schriftelijke reactie.
In juni maakt Bunq bekend alsnog alle gedupeerden te compenseren maar blijkt het aantal slachtoffers ook veel groter dan eerder door NRC was bericht. De bank beloofde bovendien eens wat vaker met klanten te gaan bellen.
‘Rekening gluren’
De maand is nog niet voorbij of NRC komt alwéér met een groot verhaal over Bunq, opnieuw geschreven door Bronzwaer samen met zijn collega Merijn Rengers . Oud-medewerkers laten de journalisten weten dat er bij Bunq nauwelijks belemmeringen bestaan om in de rekeningen van klanten te kijken. Het ‘rekening gluren’ zou regelmatig voorkomen. Een medewerker wilde checken of zijn date wel alleen woonde en een ander gebuikte de open data om de salarissen van collega’s te vergelijken. Dat was in strijd met de bankierseed die alle bankmedewerkers moeten afleggen en de interne gedragscode van Bunq, maar er was nauwelijks controle en alle waarschuwingen die de ceo kreeg werden volgens de krant niet serieus genomen. NRC wist bovendien de hand te leggen op een interne chatdiscussie waarin verschillende medewerkers hun zorgen uitspraken. Ook ontbraken de sancties die andere banken wel aan gluurders hadden opgelegd. ‘Hoewel Bunq al meer dan tien jaar bestaat, lijkt het bedrijf nog steeds meer op een start-up dan op een volwassen bank’, concludeerde NRC. Dit keer volstond Bunq met een schriftelijk statement en negeerde het de concrete vragen die de krant stelde.
Lees het hele artikel op Adformatie.nl: De PR-les voor Bunq: hou het zakelijk, dat doen journalisten ook (adformatie.nl)