AI verandert ons zoekgedrag en daar moet je als merk nu op anticiperen
Is AI de doodsteek van zoekmachines zoals we ze kennen? CEO Pieter Janssens van blended agency iO gebruikt niet graag dramatische termen. Maar dat AI enorme gevolgen gaat hebben voor marketing en communicatie, staat voor hem als een paal boven water.
‘Als bureau vinden we het belangrijk om niet alleen over technologie te prediken, maar ook te benadrukken hoe die technologie impact heeft op de business van onze klanten’, legt Janssens uit. Met ruim 2000 medewerkers, verspreid over 12 campussen in Nederland, België, Denemarken, Zweden en Bulgarije, focust iO zich op het laten groeien van merk en business van klanten zoals Efteling, Brussels Airport, Feyenoord, PostNL en vele anderen. Hij voorziet dat juist die groei sterk zal worden beïnvloed door AI.
‘Zoekmachines zijn een zeer belangrijke driver van traffic en daarmee ook van de business van bedrijven. Maar AI zal de manier waarop we zoekmachines gebruiken fundamenteel veranderen. AI-tools als ChatGPT geven al antwoorden op vragen, zonder dat gebruikers hoeven door te klikken naar websites waar die specifieke informatie te vinden is. Google en Bing proberen met AI ook antwoorden te formuleren op de zoekvraag zelf. Het gevolg is dat het aantal doorkliks vanuit zoekmachines naar websites significant zal dalen. Dit zal een grote verschuiving veroorzaken in de traffic vanuit search engines.’
‘De dominantie van Google is al langer aan het afbrokkelen omdat zoekgewoonten aan het veranderen zijn. Er is veel zoekverkeer verschoven naar marketplaces als Bol en Amazon. Daarnaast gebruikt Gen Z vaker platforms zoals TikTok en Instagram als hun primaire zoekinstrumenten. Meer dan 50 procent van de jongeren raadpleegt TikTok voor zoekopdrachten, en niet Google. Dit betekent dat de focus verschuift van tekstgebaseerde zoekresultaten naar visuele en interactieve vormen van informatieverstrekking.’
‘Veel van onze klanten hebben hier vragen over. Vorige week zat ik met een grote telecomprovider aan tafel. Hun zorg is hoe ze hun media-aanpak kunnen opbouwen, vooral gezien de veranderingen bij Google. Dit is een van hun grootste managementvraagstukken, omdat ze sterk afhankelijk zijn van organisch verkeer. Ze vroegen zich af wat er gaat gebeuren en hoe ze hun mediakanalen kunnen opbouwen om de daling in inbound verkeer op te vangen. Dit is een grote zorg die we ook bij andere klanten zien. De dominantie van zoekmachines neemt af, en bedrijven vragen zich af hoe ze hiermee om moeten gaan.’
‘Het betekent dat je als merk steeds meer moet afstappen van de strategie waarbij een groot deel van je verkeer afkomstig is van een zoekmachine. Bedrijven moeten nadenken over een alternatieve strategie. Die strategie bestaat voor een groot deel uit het opbouwen van meer owned media. Eigen datasets zijn noodzakelijk om traffic naar je eigen kanalen te genereren. Het is daarom belangrijk om goed in kaart te brengen welke touchpoints je merk heeft met klanten en welke er nog missen. Het is niet meer voldoende om bij wijze van spreken je budget in Google en Facebook te steken – het landschap zal meer versnipperd raken. Als de traffic vanuit zoekmachines wegvalt, zal ook je business daaronder lijden. Het is cruciaal om hierop voorbereid te zijn.