Rondetafel Employee Journey: “Ook uitstromen is wezenlijk onderdeel van de reis van de medewerker”
Sascha Becker schreef een boek over de employee journey, de medewerkersreis van oriënteren, solliciteren en onboarden via werken bij de organisatie tot en met de uitstroom. Ook dat laatste is een wezenlijk onderdeel van die reis, benadrukt hij. “Want je wilt merkambassadeurs hebben, en geen mensen die negatief over je organisatie praten.”
“In onze Raad van Bestuur staat de employee journey hoog op de agenda”
Hij identificeert zes belangrijke beïnvloedingsfactoren: leiderschap, interne communicatie, professioneel en persoonlijk leren en ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid, een empowering environment en sociale dynamieken. Onder meer ‘een duidelijke HR-visie en een authentieke werkgeversbelofte’ dienen als stevig fundament rond de zes factoren. Om te bepalen wat in een organisatie de belangrijkste knoppen zijn om aan te draaien acht Becker een intern onderzoek nodig.
Coaching van studenten
Kjeld Aij, directeur Erasmus MC – Dijkzigt in Rotterdam, moet bekennen dat zijn organisatie vooral nog op het spoor van onboarden zit. Dat vindt hij onvoldoende en hij kijkt nu naar ‘het totale proces’.
Hard nodig, want van de verpleegkundigen en poli-assistenten ziet hij 35 procent binnen drie tot vijf jaar vertrekken. Sinds verpleegkundigen in opleiding worden gecoacht is de uitval onder deze groep toekomstige medewerkers geminimaliseerd. Wat een kleine interventie al niet kan doen.
Hij richt zich nu op meer coaching, betrokkenheid en aandacht, en niet alleen op het vakinhoudelijk inwerken van nieuwe medewerkers. De eerste echte leiderschapstraining wordt gewoonlijk pas na een jaar of zeven gegeven. Dat moet anders, vindt Aij, en heeft het onderwerp op de bestuurstafel gelegd.
Lees het hele artikel op CHRO.nl: Rondetafel Employee Journey: “Ook uitstromen is wezenlijk onderdeel van de reis van de medewerker”