‘Tijdsdruk is net een extra reden om nieuwsgierigheid binnen je onderneming te stimuleren’
Nieuwsgierigheid en finance, past dat wel? Het is de openingsvraag van het rondetafelgesprek met expert Stefaan Van Hooydonk op CFO Day. Het antwoord ligt voor de hand, zeggen de deelnemers eensgezind. Het echte vraagstuk is hoe nieuwsgierigheid te integreren zonder de hoge werkdruk verder op te drijven. Zit de oplossing in kleine, “onorthodoxe” aanpassingen, zoals eens een rapportage overslaan of het vieren van mislukkingen?
“Je moet kiezen uit twee werknemers voor een promotie.” Stefaan Van Hooydonk heeft eerder op CFO Day een keynote gegeven over de kracht van nieuwsgierigheid. Tijdens het erop volgende rondetafelgesprek, gefaciliteerd door TriFinance, gaan een tiental CFO’s dieper in op het thema. Stefaan begint met een case van twee werknemers, die beiden over dezelfde competenties beschikken. “Het enige verschil is dat Steven al zijn doelstellingen netjes heeft gehaald, terwijl Sarah heeft meegewerkt aan een beloftevol project dat volledig de mist is ingegaan.” In plaats van te kiezen, vragen de deelnemers om meer informatie. “Is het omdat Sarah niet probleemoplossend kan werken?”, vraagt iemand. “Of heeft ze weinig doorzettingsvermogen?”
Compliance cliché
Stefaan moet er even om lachen. “Normaalgezien kiezen mensen gewoon een van de twee”, zegt hij. “Duidelijk analytische mensen rond deze tafel.” Analytische profielen. Het blijft een hardnekkig cliché. Finance mensen worden vaak gezien als voorzichtig, precies, formeel en weinig creatief. In zijn boek The Workplace Curiosity Manifesto schrijft Stefaan dat ondernemingen vaak creativiteit en exploratie verwachten van de salesteams. De ondersteunende departementen – zoals finance – staan vooral in het teken van compliance en efficiëntie.
Brein fitness
De clichés mogen er wel eens uit, menen de CFO’s. Net zoals hun departementen vandaag als een essentiële growth driver gezien worden, verwachten ondernemingen ook van de mensen die er werken frisse ideeën, nieuwe initiatieven en out of the box denken. “We organiseren deze rondetafel omdat ook binnen finance nieuwsgierigheid een noodzakelijke skill is”, zegt Kristoff Temmerman van TriFinance. “Stefaans boodschap is dat nieuwsgierigheid een spier is die je kan trainen. Eentje die je binnen je bedrijfscultuur kan introduceren en stimuleren.”
Veilig buiten de lijntjes
Met de nadruk op ‘kan’. Want uit onderzoek blijkt dat leiders vaak wel van zichzelf vinden dat ze nieuwsgierig zijn, maar dat ze het bij hun medewerkers niet stimuleren uit angst dat het team focus zou verliezen en tijd verspillen. Stefaan benadrukt ook de kwetsbaarheid van nieuwsgierigheid. Als het niet ondersteund wordt van bovenaf, als er geen veilige ruimte voor gecreëerd wordt, dan blijven mensen netjes binnen de lijntjes kleuren en verandert er niets.
Anders en slimmer
De CFO’s rond deze tafel willen wel, maar ze komen vooral tijd te kort. De druk op hun departementen is hoog, en hun werk raakt nooit klaar. Tijdsdruk is alleen maar een extra reden om nieuwsgierigheid net wel te stimuleren, benadrukt Stefaan. “In een omgeving waar ruimte is voor nieuwsgierigheid kunnen jullie samen oplossingen bedenken: welke taken kunnen we automatiseren, welke processen kunnen anders?” Eén van de deelnemers, CFO bij een bedrijf in volle transitie, bedenkt dat nieuwsgierigheid hoop kan bieden in woelige tijden. “Het is een andere manier van kijken naar verandering”, zegt ze. “En iedereen herinnert zich wel nog hoe leuk het was om als kind nieuwsgierig te zijn, te ontdekken.”
Zoek A-spelers
Hoe stimuleer je nieuwsgierigheid dan binnen je onderneming, is de volgende vraag. Eén mogelijkheid is om bij nieuwe aanwervingen specifiek te letten op de mate waarin de kandidaten nieuwsgierig zijn: vragen stellen, empathisch zijn. De kans is groot dat deze mensen – Stefaan noemt hen A-players – snel zullen leren, met nieuwe ideeën zullen komen, samenwerkingen zullen aangaan, doorzetten, projecten realiseren. Als je hen de ruimte laat, zullen ze een positieve impact hebben op het hele team.
Cross-team lunch
Wat met het huidige team? Hoe wrik je de gangbare mindset open? Daar hebben de CFO’s zelf wel wat ideeën over. Eén van de deelnemers nodigt elke maand een ander team uit – sales, marketing, operations – voor een lunch met het finance-team. “Op die manier weten we wat hun job precies inhoudt, en leren we van elkaar.”
ROI deep dive
Eén CFO organiseert meetings waarop de ROI van projecten wordt vergeleken met de vooropgestelde cijfers, om van daaruit te onderzoeken wat er geoptimaliseerd kan worden. “De meeste projectteams komen met een bang hartje binnen op die meetings”, vertelt de CFO. “Maar iedereen gaat er altijd heel blij weer weg. Er komen goede nieuwe ideeën uit, die de hele organisatie ten goede komen.”
Haasje-over
Nog een andere CFO heeft een heel eenvoudige oplossing om ruimte te creëren: af en toe een rapportering overslaan. “Dat geeft ons de tijd en de mentale ruimte om ons te focussen op een probleem of een optimalisatie”, legt hij uit. “Het wordt binnen de organisatie aanvaard als we er een goede reden voor hebben.”
Feest der mislukking
Stefaan laat nog een laatste ballonnetje op, waar iedereen heel enthousiast van wordt. “Organiseren jullie wel eens een fail party?” Lees als: je geeft een feest om een mislukking te vieren. “Het is een perfect medicijn tegen demotivatie en ontgoocheling”, legt Stefaan uit. “Er is geen betere manier om medewerkers te laten voelen dat het oké is om te falen en opnieuw op ontdekking te gaan.”
Deze rondetafel op CFO Day werd mee mogelijk gemaakt dankzij TriFinance.
Wilt u trouwens mee input geven over thema’s als talentmanagement, verandering en duurzame groei? Vul dan deze survey in en help ons een beeld te krijgen van de ‘future proofness’ van de Belgische bedrijven.