Lessons learned: oud-CFO’s kijken terug. Tjero R Zomer (oud-CFO Transavia) : “Kom niet op het problemenlijstje.”

Ook als dochter van KLM, wist Transavia overeind te blijven, tot op de dag vandaag. “KLM heeft de neiging kunnen weerstaan om Transavia geheel te integreren in de blauwe moeder. We hebben de club in mijn tijd gemanaged op eigen benen, eigen inkoop, drie eigen CAO’s ,drie eigen pensioenfondsen, een eigen treasury, eigen financiering. KLM heeft ons ook altijd onze eigen vliegtuigen laten kopen en financieren , al was dat soms wel een gevecht. Alleen als het aperte voordelen had, dan deden we dingen samen, of maakten we gebruik van goede KLM faciliteiten. En andersom.”

Cash cash cash

Het feit dat Transavia altijd financieel gezond bleef, gaf de maatschappij ook een bepaalde positie binnen het concern. Zomer: “Wij hebben altijd genoeg cash in huis gehad om twee maanden vooruit te kunnen als de omzet geheel weg zou vallen. En dat is misschien iets wat ik iedere CFO zou willen aanraden: Zorg dat je altijd cash hebt. Cash cash cash. Als er iets gebeurt sta je niet meteen stil, en hoef je niet meteen naar de bank te rennen, of te bedelen bij het moederbedrijf. We konden altijd twee nieuwe vliegtuigen betalen uit eigen middelen. Er waren niet veel luchtvaartmaatschappijen die dat konden. Daardoor hadden we vrij omkijken naar de beste financieringen.”
Dat Zomer als CFO zijn laatste cash nooit at stake zette hielp Transavia enorm toen in 2010 het halve Europese vliegverkeer kwam stil te liggen door wolken IJslands vulkaan-as.”

Kom niet op het problemenlijstje

Dat Transavia altijd een eigenzinnige partij is gebleven binnen de KLM familie, erkent Zomer ten volle.  “Het zit in ons groene DNA om erg overtuigd te zijn van de meerwaarde van verschillende proposities, juist ten behoeve van de groep. We bleven zoveel mogelijk weg uit Amstelveen, maar bewezen onze positie door onze performance.”

Zoiets kan alleen wanneer je zoals de oud-CFO het zegt “nooit op het ‘problemenlijstje’ komt te staan.” Hoe je dat voorkomt, daar heeft Zomer ook wel een mening over: “Zorg dat je resultaat altijd op orde is, het liefst beter dan die van het moederbedrijf – als is het maar met 10 cent. Maar wees daar bescheiden over. Zorg ook dat je best in class bent als het gaat om corvee, zoals op tijd rapporteren. En als er iets bij verrassing misgaat, communiceer er tijdig en transparant over. Ook hier: eerder is beter dan later. Laat het niet zover komen dat je op het matje wordt geroepen. Een moeder maakt zich altijd een beetje zorgen over haar kinderen. Als je eenmaal op het ‘problemenlijstje’ staat kom je er niet zo gemakkelijk weer af.”

Ruzie maken

Naarmate de jaren vorderen is Zomer steeds meer gaan beseffen hoe belangrijk het is om jezelf te kennen: “Bij Transavia hebben we altijd in ons team een ontzettend open cultuur gehad van elkaar eerlijk feedback geven. Zelfsturende teams, betrokkenheid, daarin liepen we wel echt voor in de jaren ‘90. Maar je haalt de tent wel overhoop hoor. Dat was een pittige reorganisatie. Ik ben er ook mensen door kwijtgeraakt in mijn finance team. Dat vond ik wel moeilijk. Ook daar heb ik soms te weinig doortastend gehandeld. Ook hier weer, ik houd niet van ruzie. Ben daar ook niet goed in.”

De mens wordt volgends de oud-CFO bepaald door kennis, kunde, maar ook door wie hij is. Dus wat Zomer CFO’s aanraad en eigenlijk aan iedereen: zorg dat je jezelf kent. “Wat ik zelf bijvoorbeeld vaak terugkreeg is dat ik best een betweter ben. Met een wijzende vinger. Ik ben daarin wat voorzichtiger geworden, respectvoller. Ik luister beter. Misschien zijn er meerdere wegen naar Rome. Wat ik ook heb geleerd over mezelf: dat ik er niet heel goed in ben om mensen die niet al te goed  zijn,  beter te maken. Ik kan goed met mensen die al ‘hoog scoren op de lijstjes’, snel schakelen. Ik ben ongeduldig. Als je dat weet van jezelf, kun je daar scherp en kritisch op blijven, zodat je een ronder mens wordt.”

Dat je nooit te oud of te belangrijk bent om jezelf te leren kennen, beseft Zomer ook nog aan het einde van zijn carrière: “Waar ik niet goed in ben is mijn eigen domein verdedigen. Daar ben ik laat in mijn CFO-schap achtergekomen. Als je met vijf man om tafel zit en er besloten moet worden over investeringen, heeft iedereen lange lijsten met allemaal belangrijke dingen. Maar de pot moet verdeeld worden. Commercie is heel belangrijk. Uiteraard. Operatie en veiligheid ook. Natuurlijk. Zeker bij een luchtvaartmaatschappij. Dan kwam ik aan, met mijn portefeuille financiën en IT. Ik ging uiteindelijk wel over de verdeling van het geld, maar in de investerings-ranking sta je als finance en IT niet bovenaan – zeker niet in die tijd.”

Terugkijkend is Zomer tot het inzicht gekomen dat hij toen een fout heeft gemaakt door te laat aan de bel te trekken dat er toch investeringen in IT moesten worden gedaan. “Ik kon het blijkbaar niet goed genoeg uitleggen destijds. Terwijl er aan de operationele kant van IT – ICT heette het nog in die tijd – echt heel goede mensen zaten. Altijd kwamen ze wel met hele praktische houtje-touwtje oplossingen, waarmee we noodzakelijke investeringen weer een jaartje langer konden uitstellen zodat we de beschikbare fondsen toe konden delen aan andere delen van het bedrijf. Het jaarresultaat stond altijd voorop.”

Lees het hele artikel op CFO.nl: Lessons learned: oud-CFO’s kijken terug. Tjero R Zomer (oud-CFO Transavia) : “Kom niet op het problemenlijstje.”

RECENTE ARTIKELEN

Maryjo Charbonnier, Kyndryl, jurylid CHRO-award: “HR-leider kan vitale rol spelen bij het aanpakken van polarisatie”

Lees verder

Zo werkt het meten van aandacht

Lees verder