CFO meets CEO: “Onze bazen zijn onze oprichters. En die zitten aan het einde van de gang.”
Theun Eijkemans is de allereerste CFO die Abovo Maxlead ooit heeft gehad. Het full service mediabureau helpt klanten met hun media, content en performance marketing uitdagingen. “Eerder was er wel een hoofd financiën, maar toen Abovo in 2019 het digitale performance marketingbureau Maxlead kocht, een grote overname, werd strakke financiële aansturing en integratie onmisbaar”, aldus Eijkemans die in 2020 werd aangesteld als CFO.
Een jaar later werd Willem-Albert Bol CEO: “Toen het bedrijf serieus ging groeien beseften onze founders dat ze zelf eigenlijk meer ondernemers waren en niet zozeer bedrijfsleiders. Naast Theun was er iemand nodig die het hele zwikkie bij elkaar hield. Ik heb als CEO dus moeten solliciteren bij mijn eigen CFO. Die power balance voel ik nog iedere dag, haha.”
Bol is ooit begonnen aan mediazijde: “Het mediabedrijf Sanoma. Toen ben ik naar bureau gegaan bij TBWA, toen naar klantzijde – Vodafone – toen weer terug naar media – DPG Media. En nu ben ik weer terug bij een bureau. Ik ken de belangen in de markt dus goed, vanuit verschillende hoeken.”
Als CEO vindt hij het een absolute pré dat zijn collega niet uit de mediawereld komt: “We zitten een specifieke sector met eigen dynamieken. Theun kan heerlijk kritische vragen stellen en scherpe observaties maken: hoezo doen jullie dit op deze manier in dat gekke wereldje?”
Abovo bestaat dit jaar 25 jaar. Bol: “De eerste fase van het bedrijf, de eerste tien jaar, ging alles heel familiair. Korte lijnen, klein team, superhecht, een heel duidelijke cultuur. Wij tegen de rest van de wereld. Heel veel groei ook.” Daarna kwam de tweede fase waarin professionele groei nodig werd. “Er kwamen lagen en structuren. Het bedrijf Abovo groeide door naar 140 werknemers. Maar ondanks de serieuze geldstromen, bleef het DNA wel heel familiair.”
Eijkemans: “Toen Abovo vervolgens Maxlead kocht, werd het één organisatie, een club van 230 werknemers. Ik vond en vind het dapper van onze oprichters dat ze zelf een stap terug deden en Willem-Albert en mij in de directie zetten, gewoon omdat de nieuwe dynamiek niet hun ding was.”
Bol en Eijkemans rapporteren iedere maand aan de oprichters en overleggen dan ook over de grote lijnen. “Ze laten de stuurhut aan ons en dat hebben we ook wel expliciet gevraagd toen wij werden aangesteld: kunnen jullie het bedrijf ook loslaten?”
Eenheid in verscheidenheid
Abovo Media, dat ooit begon met het verkopen van kabelkrant- en print-advertenties voor regionale klanten in de omgeving Hoorn, West-Friesland, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een full-service mediabureau. Bol: “We zijn meer generalist geworden: media strategie, planning en campagnes over allerlei verschillende kanalen.”
Eijkemans: “Maxlead was juist een specialistische partij in online performance marketing, een propositie waarin Abovo Media graag wilde groeien. Toen ze merkten dat dit niet snel genoeg ging om aan de groeiende vraag te voldoen, zijn ze op zoek gegaan naar een oplossing. Die oplossing was… Maxlead kopen.”
De overname betekende ook een geografische groei van de markt, want Maxlead zat in Oegstgeest, regio Leiden. Eijkemans: “De samensmelting van het mediabureau en de nieuwe consultancy tak op het gebied van online marketing is heel vruchtbaar gebleken.” Bol: “Theun en ik zien beiden echt de overlap, de synergie en de groepsdynamiek tussen beide bedrijven: shared services als IT-development, HR, Finance. Heel veel zaken waar je echt profi jt hebt als je samen optrekt.”
Lees het hele artikel op CFO.nl: CFO meets CEO: “Onze bazen zijn onze oprichters. En die zitten aan het einde van de gang.”